Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązująca w Szkole Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Pałecznicy
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Szkoły MuzycznejI stopnia im.
Stanisława Moniuszki w Pałecznicy jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Pracownik szkoły oraz każda osoba spoza szkoły prowadząca zajęcia z uczniami (np. praktykant,
pracownik poradni, Policji itp.) traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby.
Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Cały personel szkoły,
realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych placówki oraz
swoich kompetencji.
ROZDZIAŁ I
OBJAŚNIENIE TERMINÓW
§ 1
1. Pracownikiem Szkoły Muzycznej I stopnia w Pałecznicy jest osoba zatrudniona na podstawie
umowy o pracę lub umowy zlecenia.
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
przedstawiciel ustawowy (rodzic lub prawny opiekun) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na
podstawie przepisów szczegółowych lub orzeczenia sądu. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest
również rodzic zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w
przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności
rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego
na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka,
w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za Internet to wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik,
sprawujący nadzór nad korzystaniem z Internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad
bezpieczeństwem dzieci w Internecie.
7. Osoba odpowiedzialna za wdrożenie „Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem” to
wyznaczony przez kierownictwo placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony
dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
9. Zespół interwencyjny to zespół powołany przez dyrektora szkoły w przypadkach podejrzenia
krzywdzenia dziecka. W skład Zespołu mogą wejść: dyrektor, pedagog, pedagog specjalny, psycholog,
nauczyciel instrumentu inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka.
ROZDZIAŁ II
ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę
na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki podejmują działania
zapisane w poniższych procedurach bezpieczeństwa.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko –dziecko
ustalone w placówce.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu.
ROZDZIAŁ III
PROCEDURY INTERWENCJI W PRZYPADKU KRZYWDZENIA DZIECKA
§ 1
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy rodzinnej
W sytuacji podejrzenia lub ujawnienia, że uczeń doświadcza przemocy, każdy pracownik pedagogiczny
lub niepedagogiczny szkoły:
1) przekazuje niezwłocznie informację na ten temat wychowawcy, nauczycielowi przedmiotu głównego
lub dyrektorowi szkoły;
2) wychowawca, nauczyciel przedmiotu głównego lub dyrektor szkoły przeprowadza rozmowę z
dzieckiem, mającą na celu wstępne rozpoznanie i zweryfikowanie informacji o doznawanej przemocy
i sytuacji rodzinnej.
3) pedagog/psycholog przekazuje zebrane informacje o sytuacji rodzinnej dziecka dyrektorowi szkoły.
4) Dyrektor szkoły powołuje zespół szkolny (wychowawca, psycholog/pedagog, nauczyciel przedmiotu
głównego-instrumentu, dyrektor szkoły), który opracowuje plan pomocy dziecku i wsparcia rodziny
oraz decyduje o podjęciu działań interwencyjnych.
5) Podejmowane są następujące działania:
rozmowa z rodzicem lub opiekunem niekrzywdzącym (ustalenie wspólnie zakresu działań
pomocowych, poinformowanie o konsekwencjach prawnych stosowania przemocy wobec
dziecka i obowiązku zgłaszania przez szkołę do wyznaczonych instytucji przypadków
przemocy),
uruchomienie procedury Niebieskiej Karty
rozmowa z obydwojgiem rodziców, przekazanie informacji o podjętych działaniach,
uświadomienie o konieczności objęcia dziecka pomocą specjalistyczną, przekazanie adresów
instytucji świadczących pomoc psychologiczną.
6) Zespół szkolny monitoruje realizację planu pomocy dziecku i wsparcia rodziny;
7) W sytuacji, gdy przemoc nie została zahamowana, dyrektor szkoły zawiadamia sąd rodzinny i/lub
prokuraturę o sytuacji dziecka, wzywa lekarza lub powiadamia policję o stanie zdrowia dziecka;
dalszy tok postępowania należy do kompetencji powiadomionych instytucji.
§ 2
Procedura postępowania w przypadku występowania w szkole przemocy rówieśniczej
W przypadku występowania agresji i przemocy na terenie szkoły np.
naruszenie nietykalności fizycznej innych osób,
bójki,
wymuszania, zastraszania, podżegania, groźby użycia przemocy,
naruszenia godności osobistej innych osób (wulgaryzmy, wyzywanie, przemoc psychiczna),
stworzenia zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych,
posiadania i używania niebezpiecznych przedmiotów (np. noża),
niszczenie szkolnego mienia lub cudzej własności
ustala się następujący sposób postępowania:
1) Każda osoba, która posiada wiedzę lub jest świadkiem niebezpiecznego zachowania jest
zobowiązana do podjęcia interwencji.
2) Należy podjąć próby wyhamowania takiego zachowania. W przypadku bardzo agresywnego
zachowania ucznia (bójka, pobicie), trzeba natychmiast odizolować od siebie uczestników
zdarzenia i przerwać przemoc.
3) Jeśli próby interwencji w danej sytuacji nie przynoszą efektów, nauczyciel informuje sekretariat
szkoły (dzwoni lub wysyła dyżurnego ucznia), zawiadamia dyrektora o zaistniałej sytuacji.
4) Z każdym z uczestników zdarzenia zostają przeprowadzone rozmowy indywidualne przez
pedagoga/psychologa/dyrektora, ustalane są okoliczności zdarzenia.
5) O zaistniałej sytuacji zostają powiadomieni rodzice uczestników zdarzenia.
6) Po przeanalizowaniu okoliczności, wobec uczniów zostają wyciągnięte konsekwencje zgodnie
ze statutem oraz każdemu z nich zostaje zaproponowane wsparcie w zależności od potrzeby.
7) Rodzice, oprócz informacji o zdarzeniu, otrzymują informacje na temat możliwości pomocy na
terenie szkoły lub poza nią.
8) Jeśli zachodzi potrzeba zawiadamia się nie tylko rodziców ucznia, ale także Policję lub Pogotowie
Ratunkowe.
9) W przypadku wystąpienia powtarzających się zachowań agresywnych lub przemocy ze strony
ucznia oraz gdy zaproponowane uczniowi i rodzicom formy pomocy nie przynoszą efektu,
dyrektor szkoły zawiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny.
10)Rodzice (opiekunowie prawni) podpisem potwierdzają przyjęcie do wiadomości w/w informacji i
ustaleń.
§3
Procedura postępowania w przypadku cyberprzemocy
W przypadku pozyskania informacji o występowaniu cyberprzemocy – przemocy z użyciem technologii
informacyjnych i komunikacyjnych (Internet oraz telefony komórkowe) np. nękanie, straszenie,
poniżanie, dręczenie, prześladowanie, szantażowanie z użyciem sieci, publikowanie lub rozsyłanie
ośmieszających, kompromitujących informacji, zdjęć, filmów z użyciem sieci oraz podszywanie się w
sieci pod kogoś wbrew jego woli przy użyciu: poczty elektronicznej, czatów, komunikatorów, stron
internetowych, blogów, portali społecznościowych, grup dyskusyjnych, wiadomości tekstowych oraz
multimedialnych (SMS i MMS) ustala się następujący sposób postępowania:
1) Każda osoba, która posiada wiedzę o zaistnieniu cyberprzemocy, powinna przekazać informację
wychowawcy klasy lub nauczycielowi przedmiotu głównego , który informuje o fakcie
dyrektora;
2) Dyrektor wspólnie z nauczycielem, psychologiem, dokonują analizy zdarzenia i podejmują dalsze
działania:
ustalenie okoliczności zdarzenia, osób biorących udział w danej sytuacji, przyczyn
zachowania
przeprowadzenie indywidualnych rozmów z wszystkimi uczestnikami zdarzenia
w miarę możliwości zabezpieczenie dowodów
jeśli zachodzi konieczność, szkoła zgłasza sprawę na Policję
3) Rozmowy z uczestnikami zdarzenia prowadzone są w sposób dyskretny, z zapewnieniem poczucia
bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom. Mają na celu wyjaśnienie przyczyn, skutków zaistniałej
sytuacji, a w przypadku sprawcy cyberprzemocy, także uświadomienie odpowiedzialności
prawnej.
4) Wobec osoby, której zostaną udowodnione niewłaściwe zachowania w cyberprzestrzeni, zostają
wyciągnięte konsekwencje zgodnie ze Statutem.
5) O sytuacji zostają powiadomieni rodzice wszystkich uczestników zdarzenia. Otrzymują oni
informację o sytuacji, możliwych konsekwencjach oraz proponowanych działaniach, mających na
celu zatrzymanie cyberprzemocy, w tym o możliwościach pomocy w szkole i poza nią.
6) Jeśli uczeń w dalszym ciągu będzie łamał obowiązujące zasady, a rodzice nie podejmą ustalonych
wcześniej działań, szkoła powiadamia Sąd Rodzinny.
§ 4
Procedura postępowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez pracownika szkoły
1. W przypadku podejrzenia, że dziecko może być krzywdzone przez pracownika SM I stopnia w
Pałecznicy, bądź bycia świadkiem takiej sytuacji, należy podjąć działania mające na celu przerwanie tego
procederu oraz wyjaśnienie okoliczności zdarzenia. Uzyskaną informację należy przekazać dyrektorowi
szkoły.
2. Dyrektor podejmuje stosowne działania:
Przeprowadza postępowanie wyjaśniające, w tym rozmowę z pracownikiem
W przypadku potwierdzenia podejrzenia, dyrektor podejmuje działania mające na celu
powstrzymanie dalszego krzywdzenia ucznia przez pracownika. W razie potrzeby dyrektor stosuje
środki dyscyplinujące.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor wdraża wobec pracownika postępowanie dyscyplinarne
odpowiednio do zapisów w Karcie Nauczyciela i Kodeksie Pracy.
W przypadku podejrzenia, że dziecko jest pokrzywdzone przestępstwem dyrektor składa
zawiadomienie do organów ścigania.
3. Dziecku – ofierze krzywdzenia zostaje zapewniona pomoc psychologiczno-pedagogiczna, przy
współpracy z jego opiekunami. W razie potrzeby przekazywane są rodzicom informacje o możliwości
uzyskania pomocy również poza szkołą.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL PLACÓWKI – DZIECKO
1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w szkole, monitorują sytuację i
dobrostan dziecka.
2. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu jego praw.
3. Pomoc dzieciom uwzględnia ich możliwości rozwojowe oraz ograniczenia wynikające z
niepełnosprawności.
4. Nauczyciele organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania
dostosowywane są do potrzeb i możliwości dzieci.
5. Pracownicy wspierają uczniów w pokonywaniu trudności.
6. Komunikacja oparta jest na zasadach kulturalnego zachowania i wzajemnego szacunku.
7. Pracownicy chronią prywatność uczniów, nie ujawniając wrażliwych informacji np. o nim, jego
problemach, rodzinie bez wyraźnej konieczności. Respektują prawo uczniów do prywatności,
wyjaśniając im konieczność odstąpienia od zasady poufności w sytuacjach, które mają na celu ochronę
danego ucznia.
8. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych
postaw – wyrażanie emocji w sposób niekrzywdzący innych, niwelowanie zachowań agresywnych,
promowanie zasad „dobrego wychowania”.
9. Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: pochwała indywidualna,
pochwała w obecności dzieci, pochwała przekazana rodzicowi lub inne formy.
10. W stosunku do uczniów niedopuszczalne są formy komunikacji i dyscyplinowania mające na
celu np. upokorzenie, poniżenie, naruszenie godności osobistej, nietykalności fizycznej, wykorzystanie
przewagi.
11. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy agresji i przemocy: fizycznej (np. bicie, szarpanie,
popychanie, uderzanie), psychicznej (np. krzyk, przezwiska, wyśmiewanie, porównywanie, wulgaryzmy),
relacyjnej(np. izolacja, zastraszanie, wykorzystywanie przewagi), cyberprzemocy (np. nagrywanie,
robienie zdjęć, rozpowszechnianie)
12. Podczas rozwiązywania konfliktów, pracownicy szkoły stosują bezpieczną komunikację, unikając
krzywdzących osądów, stosują metody dyscyplinowania bez naruszania godności osobistej uczniów oraz
nietykalności.
13. Kontakt fizyczny dopuszczalny jest w uzasadnionych przypadkach np.:
a) Uczeń wymaga podjęcia działań z zakresu pomocy przedmedycznej
b) Występują u ucznia objawy paniki spowodowanej czynnikami zewnętrznymi (pożar,
niebezpieczne zachowania osób trzecich, intensywne zjawiska atmosferyczne), dopuszcza się
zastosowanie stanowczej interwencji wychowawczej prowadzonej w bezpośrednim kontakcie fizycznym
z dzieckiem. W razie możliwości, pracownik szkoły wzywa do pomocy innego pracownika.
c) Podczas nauki gry na instrumentach w celu kontroli napięć mięśniowych i aparatu gry.
d) Wynikających z potrzeb dziecka np. przytulenie, pocieszenie, składanie życzeń
e) Wynikające z potrzeby zapewnienia danemu dziecku bezpieczeństwa np. w czasie
choroby.
f) Zapewnienia bezpieczeństwa danemu dziecku lub innym dzieciom np. podczas zachowania
agresywnego, dewastacji, niszczenia mienia, używania niebezpiecznych przedmiotów (konieczność
przytrzymania, rozdzielenia uczniów, itp.)
14. Kontakty on-line z dzieckiem powinny być ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków
służbowych, opiekuńczo-wychowawczych oraz możliwe do udokumentowania.
15. Podczas spacerów, wycieczek, nauczyciele nie dopuszczają do kontaktów dzieci z osobami
obcymi.
16. Opiekunowie informują w formie pisemnej szkołę o osobach upoważnionych do odbioru dziecka
ze świetlicy – dane osobowe osób odbierających są sprawdzane przez nauczycieli.
17. Uczniowie i pracownicy szkoły znają zasady panujące w szkole.
18. Uczniowie są zapoznawani z zasadami bezpiecznych relacji z osobami dorosłymi.
19. Dzieci są zachęcane do głośnego wyrażania niezgody na zachowanie nieakceptowane przez nich.
20. Dzieci zapoznawane są z tym, jakie zachowania są niedozwolone między dzieckiem, a osobą
dorosłą.
ROZDZIAŁ V
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY UCZNIAMI
1. Uczniowie mają prawo do bezpiecznego środowiska szkolnego, chronionego przez nauczycieli i
personel szkolny.
2. Uczniowie przestrzegają zasad i norm zachowania określonych w Statucie szkoły.
3. Uczniowie są wdrażani do przyjmowania odpowiedzialności za swoje zachowanie, poprzez
ponoszenie konsekwencji zapisanych w Statucie szkoły, w systemie oceniania zachowania.
4. Podczas wyjaśniania sytuacji między uczniami bierze się pod uwagę trudności dziecka wynikające
z różnych przyczyn np. problemy zdrowotne, niepełnosprawność, sytuację rodzinną.
5. Uczniowie szanują odmienność innych, nie naruszając ich praw, godności osobistej
i nie dyskryminując nikogo.
6. Kontakty między uczniami cechuje kultura osobista, kultura języka, życzliwość, kontrola emocji i
szanowanie norm społecznych.
7. Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez zrozumienie, konstruktywne rozwiązywanie
problemów i konfliktów, wzajemną pomoc, empatię.
8. Uczniowie mają prawo do własnych poglądów, które powinny wyrażane bez agresji i przemocy.
9. W kontaktach między uczniami niedopuszczalne są żadne formy agresji i przemocy: fizycznej ( np.
bójki, popychanie, szarpanie, dotykanie, niszczenie rzeczy), psychicznej (np. przezywanie, wyśmiewanie,
poniżanie, wulgaryzmy, krytykowanie), relacyjnej (np. izolowanie, zastraszanie), cyberprzemocy (np.
nagrywanie, robienie zdjęć, rozpowszechnianie),
10. Uczniowie przeciwstawiają się wszelkim przejawom agresji i przemocy, reagują w
sytuacji niewłaściwego zachowania wobec siebie i innych oraz informują pracowników szkoły o
zagrożeniach.
11. Uczniowie znają procedury bezpieczeństwa w szkole i wiedzą, jakie podjąć działania
w konkretnych sytuacjach.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
1. Dyrektor Szkoły Muzycznej I stopnia im. Stanisława Moniuszki w Pałecznicy wymaga od nowo
zatrudnionych nauczycieli złożenia zaświadczenia o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.
2. Dyrektor przed zawarciem umowy sprawdza kandydata w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle
Seksualnym oraz w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania
przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego
poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Sprawdzenie w rejestrze sprawców
dokumentuje się wydrukiem informacji zwrotnej wygenerowanej z Rejestru, a figurowanie w Rejestrze
wyklucza możliwość zatrudnienia kandydata.
3. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie, przedkłada pracodawcy:
a) informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności
zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego,
jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów;
b) pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w
ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa.
c) jeżeli mieszkała w innych państwach w ciągu 20 lat niż Rzeczypospolita Polska i państwo
obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej
lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
4. Dopuszczalne jest przedłożenie przez kandydata pod rygorem odpowiedzialności karnej
oświadczenia, że prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności i/lub nie
prowadzi rejestru karnego oraz oświadczenia, że nie był(-a) w tym państwie prawomocnie skazany(-a).
5. Wszyscy pracownicy zostają zapoznani z Polityką ochrony dziecka przed krzywdzeniem przez
osobę odpowiedzialną za wdrożenie w/w Polityki w placówce.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DZIECKA
1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych.
2. Pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz
zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
3. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na
podstawie odrębnych przepisów.
ROZDZIAŁ VIII
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
1. Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę
wizerunku dziecka.
2. Utrwalanie i upublicznianie wizerunku dziecka możliwe jest po uzyskaniu zgody rodzica lub
opiekuna prawnego.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest
wymagana.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY DOSTĘPU DZIECI DO INTERNETU
§ 1
1. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania
zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego
rozwoju, w szczególności aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
2. Na terenie szkoły dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem pracownika na
zajęciach komputerowych lub innych zajęciach. Podczas zajęć pracownik informuje uczniów o zasadach
bezpiecznego korzystania z Internetu.
§ 2
1. Administrator sieci odpowiedzialny jest za instalowanie i aktualizowanie programów
antywirusowych i zapór sieciowych w celu ochrony systemów przed atakami złośliwego oprogramowania
i blokowania na komputerach szkolnych materiałów niedostosowanych do wieku.
2. Szkoła ściśle współpracuje z ekspertem ds. bezpieczeństwa cyfrowego przy organie prowadzącym
szkołę.
3. Infrastruktura sieciowa szkoły zapewnia dostęp do internetu personelowi i uczniom w czasie zajęć
pod nadzorem nauczyciela, na przeznaczonych do tego komputerach.
4. W przypadku użytkowania sprzętu z dostępem do internetu pod nadzorem nauczyciela, ma on
obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z zasobów internetowych i
czuwania nad bezpiecznym korzystaniem z sieci podczas zajęć.
5. Na terenie szkoły dostępna jest sieć wi-fi, zabezpieczona hasłem dostępu.
6. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści administrator sieci stara się ustalić, kto korzystał
z komputera w czasie ich wprowadzenia, a swoje ustalenia przekazuje dyrektorowi, który organizuje dla
dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem. Jeśli ten uzyska informację, że dziecko jest
krzywdzone, podejmuje działania opisane w „Procedurze postępowania w przypadku cyberprzemocy”
Rozdział X
Monitoring stosowania Polityki
1. Dyrektor szkoły wyznacza Esterę Kawulę- nauczycielkę skrzypiec jako osobę odpowiedzialną za
wdrożenie i realizację Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie
realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników
placówki, co najmniej raz w roku, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki.
4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia
Polityki w placówce.
5. Osoba o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez
pracowników szkoły ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje
dyrektorowi szkoły.
6. Uwagi dotyczące realizacji Polityki na bieżąco mogą zgłaszać dyrektorowi placówki,
psychologowi bądź wychowawcom podczas zebrań i konsultacji rodzice/opiekunowie prawni.
7. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki oraz
rodzicom nowe brzmienie Polityki.
ROZDZIAŁ XI
PRZEPISY KOŃCOWE
1. Wprowadzenie Polityki następuje poprzez podjęcie uchwały Rady Pedagogicznej.
2. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
3. Pracownicy szkoły, rodzice/prawni opiekunowie i uczniowie zostają zapoznani z treścią
dokumentu podczas zebrania Rady Pedagogicznej, zebrania z rodzicami oraz zamieszczenia dokumentu
na stronie internetowej szkoły lub w inny dostępny sposób.